Necazuri cu Electrica – Scurtcircuit în relaţia cu clienţii
Noaptea de 17/18 ianuarie a fost mai neagră decât prevede… legea, ca să folosim o expresie de amară ironie, pentru foarte mulţi locuitori din Breaza. Curentul electric s-a întrerupt pentru aproape 12 ore, timp în care mai multe persoane au sunat la furnizor pentru a cere explicaţii. Răspunsurile primite de aceştia şi chiar maniera în care Filiala de Distribuţie a Energiei Electrice – Electrica Distribuţie Muntenia Nord (Ploieşti) a furnizat informaţii presei, despre cele întâmplate, au lăsat mult de dorit.
Pana de curent, căci despre asta este vorba, a fost constatată de locuitorii din Breaza la câteva zeci de minute după ora 1.00. Dacă multe persoane au dormit fără probleme, cei care îşi încălzeau locuinţele cu centrale termice au ajuns să se trezească din somn şi să simtă pe pielea lor consecinţele nefuncţionării acestora, ca urmare a întreruperii furnizării energiei electrice. Încercând să aflăm care este cauza, am sunat la numărul 929, al Dispeceratului Electrica Muntenia Nord, la ora 04.40, pentru a anunţa întreruperea curentului. A răspuns o angajată care, după ce a cerut să i se spună zona în care a survenit disfuncţionalitatea, a spus că se cunoaşte acest lucru şi va fi remediată curând.
Neînţelegând pe deplin elasticitatea expresiei „în curând”, am sunat din nou, la ora 05.15, în calitate de client, direct interesat să afle la ce ora s-a întrerupt curentul, locul şi cauzele avariei, dacă există echipă de intervenţie şi, estimativ, dacă se putea, cât mai durează până la realimentare, nu de alta, dar exista riscul să îngheţe apa în calorifere.
Nu am primit informaţii, angajata societăţii respective refuzând să se prezinte şi să răspundă la întrebări, pe motiv că regulamentul de ordine interioară îi interzice să vorbească despre aşa ceva. Discuţia nu s-a încheiat înainte de a-mi preciza că dacă nu-mi convine, pot să fac reclamaţie.
Somnoroasă sau nu, trebuie să recunosc că angajata a dat dovadă de loialitate faţă de locul său de muncă, ignorând cu lejeritate dreptul clientului la informaţii legate de un serviciu de furnizare a curentului electric, pe care acesta îl plăteşte lună de lună. Fiindu-mi imposibil să mă întorc în patul care se răcise, la ora 06.55 am sunat din nou la 929. După ce am ascultat din nou toţi roboţeii de pe fir şi toate cântecelele, a răspuns un bărbat care, fără să se prezinte, părea mult mai cooperant. Acesta a spus că avaria a survenit la ora 01.00, din cauza unui scurt circuit, că se aşteaptă schimbul de la 07.30 şi defecţiunea va fi remediată cât mai repede cu putinţă. Întrebat fiind dacă sunt echipe de intervenţie pe timp de noapte, ştiind că existaseră precedente la care se luaseră măsuri nocturne, bărbatul a răspuns scurt şi cuprinzător: „Şi dacă avem, nu au voie să intervină pe timp de noapte, nu pot vedea scurtcircuitul. Cum va veni lumina zilei, vom interveni”.
Detalii de la autorităţi
Şi se făcu’ lumină! Numai că, cel puţin pe strada Libertăţii din Breaza, curentul electric a fost repornit, cu fâcâielile de rigoare, abia în jurul prânzului. Noroc că, printr-o declaraţie dată de către primarul Brezei, am putut afla mai multe detalii despre avaria majoră care a avut loc. „Am luat legătura cu factorii de la Renel, mi s-a comunicat că este o avarie la linia de înaltă tensiune, linia de 20 de kV, ce nu a putut fi remediată, deoarece nu se cunoaşte, încă, locul defecţiunii. Mi-a fost solicitat sprijinul Poliţiei Locale, pentru a putea merge pe traseul acestei linii. Se pare că sunt nişte arbori crescuţi mai mari prin această reţea şi, vă daţi seama, trebuie luat la pas tot traseul acestei linii, care, la un moment dat, a afectat şi comuna Cornu. Aşa că nu este o defecţiune de nivel local la reţeaua de medie tensiune, ci una mult mai serioasă, mai puternică. În Breaza, au fost afectate străzile Ardealului, Muncii, Gării, Libertăţii, Gurga, Banat, Poieniţei, Sunătorii. Faţă de cele enumerate, se pare că toată zona de Sud a oraşului a fost afectată de această pană de curent. Sunt mai multe cauze care generează aceste defecţiuni. O cauză importantă ar fi vegetaţia crescută în reţelele electrice. În acest sens, avem o colaborare foarte bună cu Renel. Mă refer la faptul că şi ei angajează echipe de defrişări, şi eu pun la dispoziţie oameni cu sculele necesare. O mare problemă o avem din partea proprietarilor, care nu înţeleg că aceste echipe ar trebui să fie lăsate să lucreze în linişte, în sensul de a fi lăsaţi să cureţe vegetaţia.
Bineînţeles că au fost situaţii când echipele şi-au bătut joc, pentru că nu au tuns pomii corespunzător. Dar, în final, am reuşit să ne înţelegem cu proprietarii. O altă problemă ar fi şi reţelele vechi de transport energie. Este o cauză subiectivă, dar, cel puţin la nivel local, nu putem face mai mult decât să întreţinem o corespondenţă cu cei de la Renel, care ne-au promis că vor prinde în planurile de investiţii şi aceste obiective. E vorba şi de cele două cabluri de înaltă tensiune care traversează oraşul, care au o vechime foarte mare, unde, sistematic, apar defecţiuni”, a declarat edilul oraşului Breaza, Nicolae Ferăstrăeru, care a mai afirmat şi faptul că au fost situaţii când echipele de intervenţie ale furnizorului de energie au lucrat noaptea. „Mă refer la furtuna de acum câteva săptămâni, când, de la primul semnal, până la remedierea tuturor defecţiunilor, au fost echipaje în toată zona. Au muncit zi şi noapte, având o colaborare extrem de bună. Nu există să fac o solicitare, indiferent de natura ei, şi să nu se deplaseze echipajul de intervenţie, indiferent de oră. Într-adevăr, există un număr de intervenţii, programul acestora fiind doar ziua, dar, am numerele de telefon de pe maşinile de intervenţie, a şefului de centru, care sunt foarte operativi şi mă ajută în toate demersurile”, a explicat Nicolae Ferăstrăeru.
Lipsă de profesionalism
Dacă este greu de înţeles diferenţa de opinie dintre angajata care spunea clientului că avaria va fi remediată curând şi informaţia oferită de colegul său, conform căreia se aştepta intrarea în tura de dimineaţă a echipei de intervenţii, şi mai greu de înţeles este atitudinea Filialei de Distribuţie a Energiei Electrice – Electrica Distribuţie Muntenia Nord (Ploieşti), în ceea ce priveşte furnizarea informaţiilor despre avaria respectivă.
În primul rând, contactat telefonic fiind de către un redactor al publicaţiei noastre, purtătorul de cuvânt al instituţiei, Minodora Bute, a declarat că în Breaza s-a reluat alimentarea cu energie electrică înainte ca acest lucru să fie realizat. Abia după ce i s-a atras atenţia că informaţia este eronată a cerut răgaz pentru adunarea datelor. Reprezentanţilor media care s-au deplasat la sediul Filialei de Distribuţie a Energiei Electrice – Electrica Distribuţie Muntenia Nord (Ploieşti) li s-a cerut să aştepte aproximativ un sfert de oră, pentru ca, într-un final, purtătorul de cuvânt să le spună că nu le poate da, pentru moment, un scurt interviu pe tema avariei, deoarece este plecat directorul din instituţie. Nici după aproximativ o oră şi jumătate, când reporterii televiziunilor au revenit, nu au avut mai mult succes. În schimb, li s-a spus că li se va da un comunicat de presă cu informaţiile cerute.
Cât de greu era să se spună în faţa camerei ce urma să se scrie în comunicat? E o întrebare fără răspuns, cum era, de altfel, să fie şi cele referitoare la zona în care a survenit avaria şi numărul de abonaţi care au fost afectaţi, după primirea promisului comunicat de presă al Filialei de Distribuţie a Energiei Electrice – Electrica Distribuţie Muntenia Nord (Ploieşti): „Vă informăm că astăzi, ora 01.41, s-a produs o avarie în instalaţiile de alimentare de medie tensiune ale Sucursalei de Distribuţie Ploieşti. Între orele 2 şi 3 s-au efectuat manevre şi controale, s-au alimentat o parte din consumatori, ceilalţi rămânând nealimentaţi deoarece linia electrică trecea şi prin proprietăţile particulare, lucrătorii neavând acces.
În dimineaţa zilei de 18.01.2012, lucrătorii noştri au identificat unele porţiuni în care au fost efectuate defrişările copacilor care se aflau în zona liniei afectate, astfel încât în jurul orei 11.30 toţi consumatorii au fost alimentaţi. Ne cerem scuze pentru neplăcerile cauzate şi asigurăm consumatorii de energie electrică că vom depune toate eforturile astfel încât asemenea evenimente să nu mai apară. Totodată, rugăm proprietarii de terenuri să asigure toaletarea vegetaţiei din imediata apropiere a instalaţiilor electrice, pentru a evita atât neplăcerile cauzate de întreruperile în alimentarea cu energie electrică, cât şi riscul de incendiu şi electrocutare”.
Fiecare cu problemele lui
Am fost nevoiţi să dăm un nou telefon la instituţia furnizoare de energie electrică şi obţinerea promisiunii că se va reveni cu un nou comunicat, pentru a afla informaţiile de care aveam nevoie, respectiv faptul că avaria s-a produs în zona Breaza-Nistoreşti şi au fost afectaţi 3.000 de consumatori casnici şi mici.
Oameni care au fost foarte nemulţumiţi de cele petrecute:
„Am centrală termică pe gaze. Dacă îngheaţă instalaţia, pocnesc ţevi, pocnesc calorifere… Nu ştiu cine va plăti asemenea defecţiune. Sunt dese problemele cu curentul aici, dar acum n-a fost nici furtună, nici zăpadă abundentă, ca să aibă o scuză. De obicei, asta e scuza, că sunt crengile copacilor…, dar astăzi nu a mai fost nimic”, a declarat un abonat la furnizarea energiei electrice
din Breaza.
„Au venit şi mi-au lăsat pâinea la uşă. M-am descurcat cu lanterna şi am stat până s-a făcut lumină, ca să servesc clienţii”, a spus vânzătoarea unui magazin de cartier.
„S-a întrerupt peste noapte… Am stat cu lumânări, cu alea… Nu puteam să merg, să mă duc la toaletă, îmi era frică de frigider…”, a declarat un alt consumator casnic.
Dincolo de problemele reale întâmpinate de Filiala de Distribuţie a Energiei Electrice – Electrica Distribuţie Muntenia Nord (Ploieşti), în ceea ce priveşte segmentele de reţea care trec pe proprietăţi private, mai multă atenţie acordată coerenţei în informaţii şi comunicarea imediată şi corectă a acestora este un semn de respect faţă de consumatori. Carmen NEGREU; Adrian RADULESCU