Invatamant

Vrea în clasa a V-a, dar nu poate!

Un elev din Câmpina nu poate urma mai departe cursurile gimnaziale corespunzătoare clasei a V-a, pentru că… nu mai sunt locuri la şcoală!

Cum s-a ajuns în această situaţie, ne povesteşte Marusia Muşat, mama lui Ionuţ, puştiul aflat în dificultate: „Băiatul meu are 11 ani şi a învăţat până în clasa a IV-a la Şcoala 6. Pentru că şcoala s-a desfiinţat, nu am unde să-l dau la şcoală, mai departe, în clasa a V-a. La Liceul de Mecanică, unde s-au mutat nişte clase care învăţau la Şcoala 6, nu există şi clasă de a V-a. M-am interesat la mai multe şcoli din oraş, dar mi s-a spus că nu mai sunt locuri. Dacă noi suntem ţigani, suntem aşa cum suntem… Copiii noştri nu mai au unde să se ducă. Am fost la Şcoala 8, au mai fost şi dintre vecinii mei şi ni s-a spus că s-au ocupat locurile şi că să dăm o declaraţie pe propria răspundere că avem copiii cuminţi, nu înjură, nu fac rele. Acum, Ionuţ stă acasă, se duce după o sârmă, după un fier…”
Băiatul spune că vrea să meargă mai departe, că nu vrea să stea fără să înveţe carte şi că ar fi cuminte. Sunt cuvintele unui copil de 11 ani, inocent, aşa cum sunt toţi copiii. Are gândirea unui copil de bună credinţă, care nu poate fi mai mult sau mai puţin cuminte sau obraznic, decât oricare alt copil, indiferent de etnia din care face parte. Culmea, i s-ar fi cerut părintelui chiar o declaraţie prin care îşi asumă răspunderea că are un copil cuminte. E ca şi cum şi părinţii ar putea cere profesorilor să dea o declaraţie pe propria răspundere că le garantează instruirea copiilor, iar aceştia vor ajunge toţi să termine un liceu, cel puţin.
„Este o problemă foarte delicată pentru copiii romi, dacă nu au fost primiţi la şcoală. Pe lângă Ionuţ Muşat, mai sunt vreo trei în aceiaşi situaţie. La Liceul de Mecanică nr. 2 nu sunt clase de a VI-a şi a V-a. E adevărat că, probabil, li se cere să-şi facă uniformă, plus alte pretenţii, dar aceşti oamenii nu au bani, nu au venituri ca să-şi permită aşa ceva, pentru că nu-şi pot găsi un serviciu, nu sunt angajaţi. Acum, de când s-a desfiinţat Şcoala 6, aceştia sunt respinşi la alte şcoli, pe diverse motive, mai mult sau mai puţin valabile”, a spus Gavriş Lingurar, preşedintele Asociaţiei „Frăţia Romilor”.
La Şcoala nr.8, unde au fost direcţionaţi, în general, copiii rămaşi în afara procesului de învăţământ, directorul acesteia, Felicia Turosu, a explicat: „Nu s-a pus problema unei declaraţii pe propria răspundere a părintelui cu privire la comportamentul copilului. Este vorba de un parteneriat făcut între şcoală şi părinte, cu scopul de a-i responsabiliza cumva. Părinţii, la nivelul şcolii, s-au organizat într-o asociaţie, ce se doreşte a veni în sprijinul acesteia. Parteneriatul prevede că părinţii au luat la cunoştinţă Regulamentul de Organizare Interioară, că se va ţine permanent legătura cu şcoala, monitorizând copiii, mai ales fenomenul absenteismului, plus alte aspecte ce ţin de disciplina şi comportamentul copiilor. Cât priveşte familia Muşat, vă pot spune că nu există o cerere scrisă pentru Ionuţ Muşat. Pe de altă parte, nu mai există locuri în clasa a V-a, unde sunt deja 30 de elevi, dar mai sunt locuri pentru clasa a VI-a. Vreau să subliniez că nu s-a pus niciodată problema respingerii vreunui elev, din motive etnice, mai ales că avem foarte mulţi copii romi în şcoală”.
Şi totuşi, cum rămâne cu dreptul la educaţie?  Carmen NEGREU

To Top

Powered by themekiller.com watchanimeonline.co