Bani falşi plasaţi de o bancă unui client

Clientul unei bănci din Câmpina s-a trezit cu 500 de lei falşi printre economiile pe care le-a ridicat de la unitatea respectivă. Poliţia prahoveană a anunţat că pe piaţă a fost plasată, în ultima vreme, monedă falsă şi iată că nici acest mediu nu este scutit de probleme. Dincolo de faptul că respectivul client a fost păgubit, reacţia unităţii bancare e cel puţin hilară – trebuia să verifice la ghişeu 35.000 de lei.
Persoană cinstită, om de afaceri respectat, A.M., din Câmpina, a fost pus într-o situaţie, mai mult decât penibilă, la jumătatea lunii ianuarie, când a mers la sucursala unei bănci din municipiu, pentru a lichida un depozit la termen, în valoare de 35.000 de lei (350 milioane de lei vechi). La ghişeu, chiar în faţa sa, casiera i-a numărat banii cu ajutorul unui aparat specific unei astfel de operaţiuni, după care i-a putut lua. S-a dus direct acasă cu bancnotele, unde, după o discuţie cu soţia, a convenit că este bine să-i depună, a doua zi, la o altă bancă, unde se oferea o dobândă mai atractivă. Banii au fost păstraţi în cupiuri, împachetaţi chiar în documentul de plată cu care îi ridicase. În ziua următoare, bărbatul s-a prezentat la noua unitate bancară aleasă, pentru a-i depune. În momentul numărării sumei, cu ajutorul unei maşini care verifica şi cu raze ultra-violete (UV), s-a constatat că o bancnotă de 500 de lei (5 milioane lei vechi) nu era autentică. Lui A.M. nu-i venea să creadă ce i se întâmplă. A simţit că i se face rău, fiind şi cardiac, şi că intră în pământ de ruşine, când o persoană aflată la rând a început să comenteze răutăcios că „aşa vă trebuie ăstora cu bani, că nu vă mai ajung”. Dar coşmarul abia începuse.
…şi cu banii luaţi
Din momentul identificării bancnotei buclucaşe ca fiind falsă, funcţionarii băncii respective au aplicat procedurile de rigoare, chemând poliţia. După întocmirea procesului verbal de constatare a depistării bancnotei, A.M. a fost condus la Poliţia Câmpina, începându-se cercetările pentru soluţionarea cauzei. În faţa organelor de cercetare, bărbatul şi-a susţinut nevinovăţia, afirmând că nu a făcut decât să ridice banii de la o unitate bancară şi să-i depună la alta, fiind de bună credinţă, cunoscând şi acceptând ca un lucru normal, uzual, verificarea banilor de către funcţionarul societăţii. Este greu de crezut că o persoană instruită poate încerca să plaseze bani falşi, plasându-i unei casiere care îi verifică din acest punct de vedere.
În final, A.M. a rămas păgubit cu 500 de lei, nefiind despăgubit de societatea căreia i-a cerut socoteală pentru cele întâmplate. Nici măcar scuze nu a primit. Păgubitul nu a vrut să lase povestea aşa, considerând că este de datoria sa să lămurească lucrurile, pentru a nu se repeta şi cu alte persoane. În acest sens, a adresat o scrisoare băncii de la care i s-a tras necazul, pentru a expune situaţia trăită de el şi pentru a afla un punct de vedere de la centru. Cu mare greutate, după mai bine de o lună, a primit un răspuns sec, prin care i se preciza între altele: „Conform normelor interne în vigoare banca verifică bancnotele de cupiură mare (100, 200 şi 500 lei) cu ajutorul unei lămpi UV, care poate depista eventualele falsuri, la încasarea acestora, prevenind astfel incidente de intrare de bani falşi în interiorul băncii”. În acest caz se ridică o întrebare firească. Dacă banii se verifică cu raze UV la fluxul de intrare al banilor în bancă, atunci cum a pătruns bancnota falsă care a ajuns la respectivul client? Tot banca în cauză precizează în răspunsul său faptul că: „pentru a preveni situaţii de genul celei descrise, la ghişeele băncii există afişat următorul anunţ „Verificarea şi numărarea banilor se face la ghişeele băncii, care nu răspunde pentru reclamaţiile făcute ulterior”.
Aberaţii la ghişeu
Reprezentanţii băncii „uită”, însă, să precizeze faptul că la ieşirea banilor din bancă, la ghişee se face numărarea banilor doar cu o maşină de numărat, fără a mai fi trecuţi prin lampa cu raze UV. Oare, în astfel de condiţii, nu rezultă faptul că bancnota a fost plasată din interiorul societăţii? Pe de altă parte, ce înseamnă în accepţiunea băncii ca pe lângă numărare, să se şi verifice banii? Trebuie cumva ca fiecare client să ia bancnotă cu bancnotă, indiferent de suma retrasă – în cazul de faţă 35.000 de lei! – să verifice cu răbdare dacă acestea sunt în regulă în ceea ce priveşte calitatea hârtiei, calitatea reproducerii, dimensiuni, filigran, fir de siguranţă, fibre color, microtext, text de undă, elemente de suprapunere, imprimare cu liniatură anticopiere, cerneală anticopiere, cerneală fluorescentă şi magnetică? Să fim serioşi! Plus că „time is money” este o chestiune valabilă pentru toată lumea!
Întâmplarea trăită de bărbatul din Câmpina ar putea să nu fie ultima care să zdruncine încrederea în sistemul bancar prahovean. Cel mai bun lucru pe care îl poate face clientul la retragerea banilor din bancă, este verificarea cu lampa UV a bancnotelor. Numai să fie şi funcţionarul amabil… Carmen NEGREU