Invatamant

Adevărata imagine a Şcolii Sanatoriale Voila

De-a lungul timpului, Şcoala Sanatorială de pe lângă Spitalul de Psihiatrie Voila a primit nenumărate atribute şi activitatea acesteia a fost de multe ori înţeleasă greşit. Deşi serveşte oamenilor din întreaga ţară, mulţi nu ştiu că aceasta este o şcoală normală, cu program normal, care funcţionează după o programă elaborată de Inspectoratul Şcolar al Judeţului Prahova.

“În Sanatoriul de pe lângă Spitalul Voila, rolul şcolii este să asigure, pe perioada de remisiune a bolilor psihiatrice ale copiilor şi adolescenţilor, o reintegrare în activitatea educaţională. Un copil cu o tulburare psihiatrică are, la un moment dat, o perioadă de remisiune în care poate să-şi reia activităţile obişnuite, iar la un copil sau un adolescent activitatea este întoarcerea la şcoală”, a declarat doctorul psihiatru de copii şi adolescenţi, Ramona Gheorghe. Se poate vorbi chiar despre faptul că s-a ajuns la o discriminare în ceea ce priveşte această instituție, din cauza percepţiei populaţiei legată de boala psihică. La această şcoală sunt diferite categorii de copii, veniţi din întreaga ţară. “Sunt copii cu tulburări psihice mai grave în perioadă de remisiune, adică tulburări psihotice, schizofrenii, tulburări afective, dar care pot continua parcursul şcolar. De asemenea, sunt copii cu tulburări de conduită. Aceste tulburări sunt greu acceptat în şcolile de masă, pentru că uneori învăţătorii nu au disponibilitatea de a ajuta aceşti copii să-şi depăşească anumite dificultăţi de comportament. Sunt şi copii cu ADHD şi ştim că tulburarea de atenţie cu hiperactivitate este la acest moment o tulburare psihiatrică greu suportată în şcoală. Totodată, aici sunt şi copii cu probleme sociale, din familii sărace, iar pentru părinţii acestora este mai la îndemână să îi aducă aici şi copiii să rămână într-un sistem sanatorial”, a mai spus Ramona Gheorghe.

De unde vin problemele?
Motivele pentru care un copil ajunge să prezinte tulburări psihiatrice sau de dezvoltare sunt diverse. Mediul înconjurător cântăreşte foarte mult în afecţiunile pe care le prezintă cei mici. “Situaţia în care, de exemplu, un copil este mai impulsiv pentru că este o trăsătură a comportamentului lui şi asta este ceva influenţat în mare parte genetic, dar influenţa mediului înconjurător pe o asemenea trăsătură cum este impulsivitatea, poate să genereze un comportament voluntar care este agresivitatea. Aceasta se autoîntreţine în familie: un copil agresiv, care este întărit într-un fel negativ de un părinte care, spre exemplu, îl bate pentru că face o boacănă, va învăţa că o modalitate de a se descurca în viaţă este… să dea cu pumnul”, a explicat doctorul Ramona Gheorghe. Unii copii ajung să aibă probleme din cauza familiei, atunci când părinţii, din nevoia unei situaţii materiale mai bune, merg în străinătate, lăsându-i pe micuţi în grija altor persoane. “Vorbim de la cazurile de anxietate de separare, mai uşor de intervenit, până la situaţiile grave, în care copii la vârste foarte mici dezvoltau tulburări psihotice la plecarea părinţilor la muncă în străinătate. Până la vârsta adolescenţei, copilul este fragil din punct de vedere emoţional şi persoana cea mai însemnată, mama, tatăl, plecând, poate să creeze o traumă însemnată pentru copil”, a adăugat doctorul Ramona Gheorghe.

Pregătire multiplă
Elevii vin din şcoli normale şi îşi desfăşoară activitatea în mod obişnuit, în săli de clasă dotate corespunzător. Profesorii specializaţi pentru fiecare materie ţin orele în conformitate cu programa, iar după-amiaza, copiii au activităţi de tot felul, fie că este vorba despre sala de calculatoare sau bucătăria unde se gospodăresc, învaţă ceea ce acasă nimeni nu a avut timp să le arate. Şcoala Sanatorială este, pentru unii dintre ei, a doua casă, unde personalul le acordă multă atenţie, sunt ascultaţi şi îngrijiţi. “Tot în cadrul programului de după-amiază, ei îşi pregătesc temele, ca metodă primând jocul didactic, pentru a fi mai uşor de înţeles ceea ce profesorul vrea să transmită. Copiii cu dificultăţi de învăţare se adaptează unei programe speciale, fiind ajutaţi să înveţe. Tot aici, specialiştii fac cu cei mici ergoterapie şi ludoterapie. Copiii sunt foarte receptivi la activităţile care îi pregătesc pentru viaţă, care îi învaţă să socializeze”, a spus directorul Şcolii Sanatoriale Voile, Magdalena Lascu.
Programul bine stabilit şi supravegherea permanentă îi face pe copii ca în scurt timp să se poată întoarce în şcolile de care aparţin. Diana ROMAN

To Top

Powered by themekiller.com watchanimeonline.co